Blinder 2: de rol van het onderwijs
In 2040 hebben we 32.000 minder Friese werkers: wat gaan we daaraan doen?
Datum: Dinsdag 10 december
Inloop: 15:00 – 15:30
Event: 15:30 – 17:00
Borrel: 17:00 – 17:30
Locatie: MICA Leeuwarden (Sixmastraat 15, Leeuwarden)
In 2040 zullen er naar verwachting 32.000 minder mensen beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt in Friesland dan nu, dat is een krimp van ongeveer 10%. Deze demografische ontwikkeling vraagt om actie en een vooruitziende blik. Op dinsdag 10 december organiseren we de tweede bijeenkomst van ons drieluik, waarin we verder ingaan op het thema: Hoe richten we ons onderwijs in voor de toekomst van Fryslân?
Terugblik op de eerste bijeenkomst
Tijdens de eerste sessie op 1 oktober hebben we, samen met WRK Fryslân, gekeken naar de impact van bevolkingskrimp en hoe we jongeren kunnen aantrekken en behouden. Wouter Marchand van Planbureau Fryslân presenteerde de cijfers, waarna we met jonge mensen in gesprek gingen over hun visie op Friesland. Ook Heleen Ploeg van YFK en VNO-NCW Noord vertelde haar verhaal. Vijf actiepunten kwamen naar voren, waarvan één belangrijk thema: de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven.
Van belemmerend tekort naar benut talent in Fryslân
In de tweede bijeenkomst richten we ons daarom op het onderwijs. Met twee cruciale vragen:
1) Wat gebeurt er nu al om leerlingen en studenten met het bedrijfsleven in Fryslân te koppelen.
2) Hoe moet het onderwijs van de toekomst ingericht worden om de demografische uitdagingen op te vangen?
Programma
– Terugblik 1 oktober: samenvatting van de belangrijkste inzichten van de vorige bijeenkomst.
– Pitches van bestaande samenwerkingen, waaronder Willeke Hoogma van Knooppunt Heerenveen, Max Eisenbart van SPARK the Movement, Vincent Kersten van WRKlab, Robin Vosmeer van SAMEEN en Merijn de Boer en Corrie Ponne van MICA.
– Frisse blik van Bart Beima: Bart stelt dat het vasthouden of aantrekken van meer mensen niet de enige oplossing is. We moeten het werk anders inrichten: meer digitalisering, inzet van AI. Hoe spelen we hier met ons onderwijs op in? Gezien alle inzichten, hoe moeten wij ons onderwijs inrichten voor de uitdagingen die op ons afkomen?
Daarnaast hebben we muzikale ondersteuning van Grymtosk, een Friese singer-songwriter die toevallig docent Engels is in het vmbo.
Doe mee, verken en ontwerp! Laten we samen ontdekken hoe we het onderwijs van de toekomst kunnen vormgeven, inspelend op de demografische veranderingen en in nauwe samenwerking met ontwikkelingen in het bedrijfsleven.
Meld je aan door op deze link te klikken.