Wist je dat we in 2040 naar verwachting 32.000 mensen minder beschikbaar hebben op de arbeidsmarkt? Dat zijn ongeveer net zoveel mensen als de inwoners van Sneek! Op 1 oktober bespraken we hoe we jongeren kunnen binden en behouden in onze regio. Maar binden begint ook bij onderwijs. Dus zijn we daar op 10 december dieper ingedoken.
Met inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Van futuristische ideeën tot praktische tips—de gesprekken gingen over een gezamenlijke dans tussen twee werelden. Of het nu een Engelse wals of een jive is, de kunst is om samen het ritme te vinden.
Wat hebben we besproken?
Digitalisering en AI veranderen de rol van de docent, misschien wel richting een AI-gestuurde hologram. Leven lang leren met flexibele leerlocaties en vernieuwde meester-gezel structuren. Meer samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven door docentenstages, duurzame projecten en studenten die vraagstukken oppakken als bijbaan.
Vijf inspirerende pitches afgewisseld door muziek van Grymtosk:
Merijn De Boer (Stichting MICA): “Verbinden van het (creatieve) bedrijfsleven aan creatieve studenten.”
Willeke Hoogma (Knooppunt Heerenveen): “160 docenten doen al mee aan onze unieke docentenstages.”
Maximilian Eisenbart (SPARK the Movement): “Duurzaam denken én doen in het Friese onderwijs op de kaart zetten.”
Robin Vosmeer (SAMEEN): “Wij slaan een brug tussen studenten en het bedrijfsleven met duurzame bijbanen.”
Marijn de Bie (WRKLab): “We verbinden studenten vroegtijdig met vraagstukken van bedrijven in Fryslân.”
Reflectie van de jeugd die zich niet herkent in de vraagstukken die spelen:
“Ik, als starter, heb moeite om een baan te vinden omdat iedereen naar seniors zoekt. Onderwijs zou mij hierbij kunnen helpen, om me naar werk te leiden.”
Onderwijs kan zoveel meer zijn dan kennisoverdracht. Het kan een katalysator zijn voor samenwerking, innovatie en binding. Hoe ziet jouw ideale onderwijs van de toekomst eruit?